Believe that life is worth living and your belief will help create the fact.
William James

fredag 23. januar 2015

Vegansk Hamburger

Matinnlegg


I sommer var jeg hos min gode vennine som er veganer. Jeg prøvde selv å være veganer da jeg gikk på videregående. Det varte i kanskje to måneder før jeg fant ut at jeg var lei av å storsett bare spise det samme hver dag. Inspirasjonen var ikke helt tilstede for å si det slik og på den tiden var det heller ikke mange veganske oppskrifter på internett, og heller ikke noen matbøker å finne. I dag er det heldigvis litt anerledes, og det finnes MANGE gode oppskrifter og ett fantasktisk utvalg av råvarer, og min venninne er helt rå på å lage fantastisk god mat med stortsett bare grønnsaker, frukt, nøtter og belgvekster. I stede for hvetemel bruker hun forskjellige varianter av mandelmel, kokosmel, og ja, storsett det meste du kan lage mel av som ikke er korn. 
Jeg tenkte for lenge siden at jeg skulle dele denne oppskriften med dere, men det har helt gått i glemmeboken oppi alt kaoset som har foregått den siste tiden. I dag leste jeg ett innlegg på Barbie sin blogg, om veganske hamburgere, og kom på at det har jo jeg også laget, og tro meg, det smaker sååååå godt. Vi laget også Sweet Potato Fries ved siden av, som smaker himmelsk! Enjoy. 

Den laktosefrie rømmen var til ære for meg. 







Grillet Veggie Burger med Grillet Avokado

* En boks kikerter
* To kopper frisk spinat
* En halv rødløk, grovhakket
* En halv kopp linfrø
* En ts halvsalt
* En ts sort pepper, malt
* En halv ts hvitløkspuler
* En ts dill.

Fremgangsmåte

* Forvarm ovnen til 200 grader.
*Legg alle ingrediensene i en mixer og bland forsiktig sammen på lav hastighet.
Øk hastigheten gradvis til du får en tykk, flytende veske, nesten som en bolledeig.
* Legg aliminium på et bakebrett og smør det med Olivenolje. Dette gjør vi for at burgeren skal løsne lett fra aliminiumen etter grilling.
* Fordel og form burgermiksen på bakebrettet.
*Grill hamburgeren på ca 7-8 minutter på hver side.

Du kan også grillen noen avokado båter i ca fem minutter om du ønsker dette på burgeren din. (Anbefales. Kjempegodt!) Og legg det på toppen av burgeren.
Du kan også ha på grønnkål, løbåter, fin sennep, paprika, jalapeño osv. Bare fantasien setter grenser.

Hamburgeren har ikke så mye binninsmiddel, så den er litt "løs" og faller lett fra hverandre, derfor er det viktig å passe på at den får nok støtte når du skal ha den på hamburgerbrødet.

Oppskriften på Sweet potato fries kommer senere. 


Oppskriften er hentet fra denne bloggen

Ingen kommentarer: